Partiklar [8517]

Hej igen. Detta kanske börjar bli lite tjatigt, men faktan om anti materia på internet är minst sagt tvetydig. På vissa sidor står det att det är bara laddning, andra laddning och spin och andra att det är samtliga kvanttal och andra att det är laddning och baryon/lepton tal. på britannica.com står det t.ex: "The electrical properties of antimatter are opposite to those of ordinary matter; thus, for example, the antiproton (p) has a negative charge, and the antineutron (n), although electrically neutral, has a magnetic moment opposite in sign to that of the neutron."

Magnetiskt momentum är ju spin. Så skulle ni kunna berätta exakt vilka egenskaper som skiljer materia från anti materia?
/Pelle U

Magnetiskt moment och spinn är relaterade, men det är inte samma sak. Man skulle kunna tro att protonens spinn på något sätt genererades av kvarkarnas spinn. Experiment visar att bara c:a 25% av protonens spinn har med kvarkarna att göra. Resten genereras på något annat sätt, vi vet inte hur. Det planeras experiment vid RHIC (Long Island) med polariserade protonstrålar. Där hoppas man kunna kasta ljus över hur protonens spinn uppkommer.

Som exempel på att dessa saker inte är alldeles enkla, kan vi ta den neutrala K-mesonen. De neutrala K-mesonerna uppträder aldrig som fria partiklar och antipartiklar. I stället förekommer de som linjärkombinationer av båda tillstånden. Två linjärkombinationer är möjliga, symmetrisk och antisymmetrisk. De kallas KL och KS.
L står för Long och S står för Short. Det är halveringstiden man syftar på. Dessa saker går inte att begripa på något intuitivt sätt. Det måste beskrivas kvantmekaniskt.