Universum-Solen-Planeterna [8441]

Hejsan jag håller just nu på med ett arbete om galaxer och jag undrar om två galaxer kan KROCKA?? om dom kan det hur skulle det då upplevas om man befann sig i just den galax som händer? skulle det upplevas som en meteorit dush, eller skulle det var död och kaos?
/Jens J, Celsius, Edsbyn

Kollisoner mellan galaxer är mycket vanligt. Vår galax har upprepade gånger kolliderat med stora och lilla Magellanska molnen, liksom med ett stort antal minigalaxer. Många anser att de ungefär 100 klotformiga stjärnhoparna kring vår galax i stjälva verket är kärnor till minigalaxer från tidigare kollisioner. En sådan kollision pågår just nu. Det märks knappast.

När galaxer kolliderar berörs stjärnorna mycket obetydligt. Stjärnkollisioner är mycket ovanliga. Gasmolnen påverkas kraftigt, vilket leder till nybildning av stjärnor efter kollisionen. Genom den ömsesidiga gravitationen uppstår tidvattenkrafter, som deformerar galaxerna. Båda dessa fenomen syns tydligt i kollisonen mellan två jämnstora galaxer för ungefär 100 miljoner år sedan som visas i sajterna nedan.

1 http://apod.gsfc.nasa.gov/apod/ap971022.html