Kraft-Rörelse [8419]

Hej!

Jag undrar var man kan finna hela den matematiska beskrivningen av den allmänna relativitetsteorin, jag undrar även exakt vad problemet mellan kvantmekaniken och relativitetsteorin(den allmänna) består av?
/Joakim M, Christoffer Polhem, Visby

När den allmänna relativitetsteorin (en teori för gravitationen) används i astronomiska sammanhang, spelar kvantfenomen ingen roll. När vi använder kvantmekaniken för atomer och partiklar, spelar gravitationen ingen roll.

Har vi att göra med mycket stora massor eller mycket små avstånd, kan inte kvanteffekter av gravitationen försummas. Direkta försök att kombinera teorierna leder till orimliga resultat. Det tycks som om lösningen kommer att bli någon variant av supersträngteori.

En lärobok i allmän relativitetsteori är: B F Schutz: A first course in general relativity, Cambridge University Press, 1985. Det krävs goda förkunskaper i speciell relativitetsteori (formulerad med Minkowskimetrik) och matematik, speciellt linjär algebra eftersom formuleringen av teorin baseras på tensoranalys. Viss bildning i icke-Euklidisk geometri är också önskvärd, eftersom rumstiden normalt sett är krökt.

Vill du läsa om teorin i mera allmänna formuleringar, slå på relativitetsteori i Nationaencyklopedin. Vill du ha lite flera detaljer, slå på gravitation.

För en populär dikussion av dessa problem kan vi hänvisa till boken: Brian Green: Ett utsökt universum (översatt av Hans-Uno Bengtsson)