Ljud-Ljus-Vågor [7794]

Jag skickade in en fråga angående kvantfysik och Schrödingers katt som besvarades av (KS). Jag läste Zeilingers intressanta artikel plus några andra experiment men det är en sak jag undrar över: Om man vill jämföra experimentet med fotoner med katten, kan man då säga att katten motsvaras av något i fotonexperimentet eller är det bara principen att vi inte vet någonting förrän vi mätt som gäller?
/Anna Malou P, Härnösands gymnasium, Härnösand

Två sammankopplade (entangled) fotoner lämnar varandra. Man vet att de har motsatt polarisation (kalla det + och -), men man vet inte vilken som är +. Vad man visat experimentellt är att båda fotonerna är i ett tillstånd av både + och -, ända tills man mäter tillståndet på den ena fotonen. Antag att detta visar sig vara +. Då antar den andra fotonen omedelbart tillståndet -. Alltså de båda sammankopplade fotonerna står i momentan kontakt med varandra, oavsett avståndet. Vanligtvis säger man att inget kan gå snabbare än ljuset. Här är alltså ett undantag, men det går varken att skicka information eller energi på detta sätt.