Materiens innersta-Atomer-Kärnor [7777]

Jag håller på att skriva ett specialarbete i fysik. Jag har valt att utifrån Schrödingers katt jämföra främst klassisk fysik och kvantfysik. Tyvärr så är mycket av den litteratur jag funnit 10-20 år gammal och därmed, förmodar jag, inaktuellt vad gäller vissa delar. Jag undrar om ni har något tips på böcker, artiklar, websidor etc med information om experiment och annat som är lite mer aktuell?
/Anna Malou P, Härnösands gymnasium, Härnösand

Se svaren nedan! Det viktigaste som har hänt på senare tid, är att den så kallade köpenhamnstolkningen har bekräftats experimentellt. Katten är faktiskt både död levande, ända tills man har tagit reda på saken. Man har naturligtvis inte använt kattor, utan par av fotoner, på engelska "entangled photon pairs". Detta diskuteras av österrikaren Anton Zeilinger i en artikel i Forskning & Framsteg år 2001 Nr 2, sid 44, Forskning & Framsteg, webbarkivet . Han nämner inte "Schrödingers katt", men han kunde ha gjort det.

Alltså: Kvantmekaniken är fundamentalt obegriplig. Ju mer man sätter sig in i den, desto klarare inser man detta. Ändå är det väl ganska underbart att vi, med matematiska metoder, kan hantera det obegripliga.

1 http://www.qtc.ecs.soton.ac.uk/cat.html