Universum-Solen-Planeterna [7743]

Ni får ibland frågan om det finns några alternativa teorier till "big bang". Inte nångång har ni nämnt den religiösa "teorin". Fast det är klar, att prata om en högre makt, Gud, på en fysiksajt, det är väl som att svära i kyrkan ;) När jag läser era "förklaringar" om vad som fanns innan "big bang" (ingenting... ) så slås man av tanken att bang-teorin ju också är en sorts religion. Det måste ju krävas en mycket stor tro för att köpa "big bang" rakt av. Kanske större än de religiösas. Själv har jag inga problem med att kombinera "big bang"-teorin med att en högre kraft haft ett finger med i spelet...
/Per L, Haga, Borlänge

Vi ska inte uttala oss om religion, men vi vill påminna om en princip som sedan länge tillämpats inom naturvetenskapen. Den kallas "Ockhams rakkniv", och det innebär att man inte ska göra fler antaganden än vad som behövs för att förklara vad man observerat. Idag är alla fundamentala kosmologiska parametrar experimentellt bestämda med en noggrannhet av 10%. Det verkar kanske inte så imponerande, men bara för några år sedan var osäkerheten många gånger större. Så som det ser ut idag, behöver inte kosmologerna något gudomligt ingripande för att förklara vad vi observerat. Om 10 år tror man att precisionen för de uppmätta kosmologiska parametrarna ska vara nere i 1%. Är bilden då fortfarande konsistent? Det vet vi inte.

Nyckelord: religion [3];