Universum-Solen-Planeterna [7737]

Igår ställde jag en fråga om varför solsystem, galaxer och vår jord är tillplattad! Jag är tretton och förstod inte något av det där fysik snacket så kan jag få ett bra svar så att jag förstår! Varför är galaxer, solsystem och våran jord tillplattad
/Daniel E, L`Estradska, Stockholm

För att förklara varför galaxer och solsystem är tillplattade, måste man använda begreppet rörelemängdsmoment. För jorden är det jordens banhastighet gånger jordmassan gånger avståndet till solen. Summan av solsystemets alla rörelsemängdsmoment är den samma som den för den ursprungliga solnebulosan. När solnebulosan svalnade, blev sluttillståndet ungefär det, att alla partiklar i princip rörde sig i cirkulära banor kring solen. Skulle någon avvika, knuffas den snabbt på plats. Sedan bildades planeterna.

Tänk på Saturni ringar. De består av isbitar, som snurrar i cirkelbanor runt planeten. De är så tunna att de inte syns, när man ser dem från kanten. Skulle man kasta dit en ny isbit i en annan bana, kommer den att kollidera med andra isbitar. Den får inte lugn och ro förän den följer de andra i en cirkulär bana.