Elektricitet-Magnetism [7448]

Vi är några elever som bygger en förenklad bandgenerator. Enligt uppgift skall det bli möjligt att uppnå en spänning på ca 30 kV. Av erfarenhet så vet vi att det inte är farligt att handskas med van den Graaf-maskinerna. Vi har förstått att det inte är spänningen i sig som är farlig för oss människor, utan mer eventuell strömstyrka som passerar genom oss. Det som jag inte får ihop är hur nätspänningen på 230V är farlig, och enligt andra uppgifter även att man inte bör seriekoppla likströmsbatterier till mer än 50V eftersom det också kan utgöra livsfara. Jag tänker på förhållandet U = R * I och ser i detta fall en människa som själva motståndet i en ev strömkrets. Med detta tankesätt så skulle bandgeneratorn utgöra en livsfara för oss. Hjälp mig att reda ut begreppen!
/johanna l, wennströmska, västerås

Alldeles riktigt resonerat. Det strömmen som är avgörade. Men också tiden. Det är så en jordfelsbrytare fungerar. Vid jordfel bryts spänningen så snabbt att det inte blir farligt.

Alla strömkällor har en "inre resistans". I princip kan den mätas genom att man kortsluter med en amperemeter och mäter strömmen. Ett litet alkaliskt batteri ger ungefär 5 A, alltså en inre resistans på ungefär 0.2 W. 35 sådana seriekopplade ger 50 V, och man kan ta ut upp till 5 A. Det är mycket. Din bandgenerators inre resistans är antagligen hög, kanske hundratals megaohm. Om man kortsluter med ena handen, sker nästa hela spänningsfallet över det inre motståndet. Både spänning över och ström genom handen blir låg.

VARNING: Det finns bandgeneratorer som ger farlig ström. Innan man börjar experimentera, måste man vara helt klar över vilken typ man har.

Nyckelord: bandgenerator [3]; elsäkerhet [18];