Elektricitet-Magnetism [7392]

Först gjorde vi en sluten krets med ett batteri, ledningar och lampa. Vi tog en "låda" och fyllde den med vatten. Vi satte i ledningarna som vi hade kopplat till batteriet och lampan.MEN lampan lyste inte. Sen tillsatte vi grovsalt i vattnet och då lyste lampan.Från en ledning började det bubbla. Efter ett tag blev vattnet blått. Jag tyckte att det luktade klor. Sen blev vattnet gult. Varför lyste lampan när vi tillsatte grovsalt? Varför bubblade det bara ur en ledning, varför inte båda? Varför blev vattnet blått och gult? Varför tyckte jag att det luktade klor "illaluktande"?
/Erik P, Norrbyskolan, Hortlax

Det här var ju ett rätt kul experiment. Det här är fråga om elektrokemi. Rent vatten är ganska dålig ledare därför att där finns få joner (jon är en elektriskt laddad atom eller molekyl). Tillsätter man koksalt, blir det massor av natrium- och kloridjoner. Saltlösningen är en god ledare. De negativa kloridjonerna vandrar till den positiva elektroden, och ger ifrån sig en elektron. Då bildas klorgas. En del klor löser sig i vattnet, en del förenar sig med koppar och bildar kopparklorid, som är blå. De positiva natriumjonerna vandrar till den negativa elektroden. Natriumjonen tar där upp en elektron, och blir neutralt natrium, som omedelbart reagerar med vattnet. Då bildas en ny natriumjon, en negativ hydroxidjon och vätgas. Det är här det bubblar. Efter ett tag har det bildats så mycket klor att det luktar. Att det sedan blev gult är inte så lätt att förklara. Möjligen innehöll det grova saltet någon organisk förorening, som gulfärgades av hydroxiden.

För att sammanfatta det elektriska: Den positiva elektroden tar upp elektroner, som leds genom batteriet och lampan, och kommer ut vid den negativa elektroden.

En liknande teknik används vid effektöverföring med högspänd likström, t ex mellan Skåne och Tyskland. Tilledningen sker med en enkelledning, medan återledingen sker i vattnet. Också här bildas klor vid ena elektroden. Det har kommit fram farhågor om att kloret skulle vara skadligt för livet i vattnet. Den nya ledningen mellan Blekinge och Polen har dubbla ledare, så där bildas inget klor.