Universum-Solen-Planeterna [7115]

Planeter ger ett fast sken, stjärnorna "blinkar". Att det är optiska fenomen kopplade till vår egen atmosfär är jag helt införstådd med. Men vari ligger den exakta skillnaden. Har det med skillnader i avstånd att göra, att stjärnorna är ljuskällor, Det har med olikheterna i storlek ... Tacksam att få ett klargörande ljus över detta fenomen.
/Klas N, Sundlergymnasiet, Vårgårda

Det har med den skenbara storleken att göra. Stjärnorna kan i de flesta sammanhang betraktas som punktformiga ljuskällor, medan planeterna visar en tydlig skiva. Kolla länken nedan. Där visas en "film" av ett antal stjärnor i mycket hög förstoring. Där ser man verkligen vad luftoron ställer till med. Tänker man sig en jämnt belyst planetskiva, som täcker nästan hela bilden, kan man föreställa sig att det bara fladdrar i kanten på skivan. Det totala fladdret blir mycket mindre.

Sedan är effekten störst för stjärnor som står lågt på himlen. Detta eftersom ljuset behöver gå längre väg genom atmosfären. Se länk 2 för mer information.

I dag finns det teknik (adaptiv optik) att till en stor del eliminera luftoron som orsakas av atmosfären, se Adaptive_optics .

Nyckelord: stjärnhimlen [12];