Kraft-Rörelse [6917]

Hej! Hur skulle ni definiera massa? Det görs väl ganska mycket forskning på det här med massa? Vad har man kommit fram till? När förväntar fysikerna sig att kunna ge en fullständig förklaring till massans uppkomst?
/Rebecca A

Massa är ett centralt begrepp i fysiken. Sedan gammalt skiljer man på den tunga massan (mg) och den tröga massan (mi), definierade genom

F = gmg

och

F = ami

där F är kraften, g är tyngdaccelerationen och a är accelerationen. Det är ingalunda givet att den tunga och tröga massan är lika. Redan Newton gjorde en del experiment, som visade att det i varje fall inte skiljde mycket. Ungraren Eötvö gjorde i slutet av 1800-talet en rad berömda försök, som visade att de var lika inom en miljarddel. Om du är intresserad av detta, finns det detaljerat beskrivet i Nationalencyklopedin . När Einstein 1915 formulerade den allmänna relativitetsteorin, postulerade han att den tunga och tröga massan är lika (ekvivalensprincipen). Det innebär att fysiken är lika för alla system i fritt fall (tyngdlöst tillstånd).

Experiment: Håll en sten i handen. Nu upplever du den tunga massan. Kasta iväg stenen. Nu upplever du i huvudsak den tröga massan.

En helt annan aspekt på massa är hur elementarpartiklarnas massa ska förklaras. Den mest populära förklaringen har med Higgs-partikeln att göra. Den är ännu inte upptäckt, men man hoppas göra det med den jätteaccelerator som kallas LHC, och är under byggnad vid CERN-laboratoriet utaför Geneve. Den bör komma igång år 2005.

Nyckelord: massa, trög/tung [4];

1 http://public.web.cern.ch/Public/