Universum-Solen-Planeterna [6640]

Hej,

I skolan lär vi oss att universum skapades vid big bang, men det är väl inte allas uppfattning? Kan du beskriva några andra teorier som motsäger big bang och hur motståndare till big bang motiverar sin ståndpunkt. Jag är tacksam för redogörande svar.
/Michal S, Sam, Gbg

De som inte tror på någon form av Big Bang är så få, att dom är svåra att hitta. Faktum är att kosmologin är på väg att bli en kvantitativ vetenskap. Idag (år 2000) är de flesta fundamentala kosmologiska parametrar uppmätta med en noggrannhet av 10 %. Om några år räknar man att mätfelen ska vara nere i 1 %.

En liten sammanfattning av färska resultat:

Rummet är plant (ej krökt). Universum domineras idag inte av materia, utan av vakuumenergi (65 %), också kallad mörk energi, som accelererar expansionen. 30 % av universum utgörs av mörk materia, som bara märks genom gravitationen. Vi vet helt enkelt inte vad det är. Högst 5 % av universum utgörs av vanlig materia, men bara en tiondel av detta är synligt i form av stjärnor och galaxer. Alltså, det som astronomerna kan fotografera utgör bara 0.5 % av universum. Resten syns inte.