Materiens innersta-Atomer-Kärnor [611]

Jag har diskuterat med mina klasskamrater om varför det inte finns fler grundämnen än 103 st. Vi har kommit fram till tre hypoteser. Den första är att dom helt enkelt inte är upptäckta ännu. Den andra (en av mina) är att dom helt enkelt inte finns i vårt solsystem, eftersom det är ett andra (kanske tredje) generationens solsystem, och att det helt enkelt inte fanns tillräckligt tunga grundämnen i den föregående novan för att det skulle kunna bildas tyngre grundämnen än nr 103. Den sista hypotesen (en av mina) är att atomkärnan helt enkelt skulle falla sönder av gravitationen i kärnan. Dom skulle då kunna existera, men endast under en begränsad tid. Jag skulle gärna vilja veta om någon av hypoteserna stämmer, eller ifall det är på något helt annat sätt.

Den sista hypotesen är den som kommer sanningen närmast. Tunga grundämnen är alla instabila och sönderfaller. De tyngsta sönderfaller mycket snabbt så även om de hade bildats vid ett supernovautbrott skulle de inte finnas kvar nu.

Tunga kärnor sönderfaller därför att den elektriska kraften mellan protonerna som vill bryta upp kärnan är starkare än den starka kraft (= kärnkraften) som vill hålla ihop kärnan. I dag har man faktiskt lyckats tillverka och påvisa 112 grundämnen.