Universum-Solen-Planeterna [5937]

Hej! Har hört mycket om det nya universium,och att det skulle vara platt? Nu undrar jag vad som menas med ett platt universum, är platt lika med plant dvs.tvådimensionellt med x och y-koordinater eller med tjocklek för att förtydliga min fråga dvs.tredimensionellt?Jag antar att Euklidiska rummet i matematik även gäller i fysik.
/Kåre M, Åsö-Gym, Stockholm

"Universum är platt" är en direkt översättning av "universe is flat". Det låter inte bra på svenska. Det vore bättre att säga att "universum är plant". Det ska tolkas som att universums geometri i stora drag är euklidisk, alltså den geometri som känns naturlig för oss, det vill säga att rummet inte är krökt. Den ursprungliga Big Bang modellen säger inget om detta, men "inflatory universe" (uppblåsnings-) modellen förutsäger just detta.

Tidigare hade man ganska dålig kännedom om hur det förhåller sig, men våren 2000 publicerades data, som kan tolkas som att universum är euklidiskt. Det var det ballongburna experimentet BOOMERANG, som mätte små ojämnheter i den 3-gradiga bakgrundsstrålningen.

1 http://www.lbl.gov/Science-Articles/Archive/boomerang-flat.html