Ljud-Ljus-Vågor [590]

Jag har länge gått och funderat på en sak. Vi läser optik just nu, och har lärt oss att ljusets hastighet är 300'000 km/s. Inget kan gå fortare än det.

Men. Om man tänkte sig att vi hade fått kontakt med en annan planet ett ljusår bort i universum. Då skulle det också ta ett år att utbyta information med planeten, om vi skickade ljussignaler. Men. Om vi istället gjorde ett jättelångt järnrör, ett ljusår långt, och monterade upp detta mellan vår jord och planeten. Sedan skulle vi kunna prata med den andra planeten genom att röra det framåt en centimeter, och sedan tillbaka igen. Då borde väl den andra planeten kunna mottaga järnrörets förflyttning, i samma stund vi förflyttar det? I sådana fall skulle vi utbyta information fortare än ljuset.

Det är naturligtvis inte praktiskt möjligt. Men teoretiskt? Då skulle vi ju faktiskt få ett sätt att utbyta information som är snabbare än ljuset.

Eller?

Skulle det kanske ändå inte gå fortare än ljuset? Det kanske är så att järnröret inte rör sig när man flyttar det lite, kanske är det atomerna närmast handen som håller i röret som puffar på nästa lager atomer, som puffar på nästa lager atomer... o.s.v. Då skulle det ju ändå inte gå fortare än ljuset (antagligen). Eller kanske det är så, att även om röret rör sig på den andra planeten lika mycket som den samtidigt rör sig på jorden, så kommer man ändå inte över ljusets hastighet. Kanske är det så att det då går precis med ljusets hastighet? Detta skulle man ju faktiskt kunna tänka sig, att något som händer här på jorden ändå måste "förmedlas" med ljuset på något sätt, så att stöten rör sig genom rymden med farten 300'000 km/s? Jag hoppas att ni kan ge mig lite tankar om mitt problem, om stöten skulle röra sig fortare än ljuset eller inte.

Det var en bra idé men tyvärr fungerar den inte. Om man till exempel slår på ett rör i ena änden så utbreder sig en ljudpuls längs röret precis som Du skriver genom att atomerna "puttar" på varandra. Detta går mycket långsamt jämfört med ljuset. Ljudpulsen utbreder sig med ljudets fart som endast är av storleksordning km/s.

Försök Tag en "slinky-fjäder" som säkert finns på Din skola. Du och en kamrat håller i var sin ände av fjädern. Om Du rör handen så dröjer det en liten stund innan störningen har utbrett sig till Din kompis.

På samma sätt fungerar det rör Du tänkt ut, det går bara betydligt fortare men mycket långsammare än ljuset.