Partiklar [529]

Inom fysiken arbetar man med att utveckla en teori som förenar de fyra fundamentala krafterna: gravitationen, den svaga kärnkraften, den starka kärnkraften och den elektromagnetiska kraften. I detta sammanhang nämms The Grand Unification Theory, som skulle förena alla krafter utom gravitationen. Hur fungerar denna teori? Vad är matematiken bakom? Ingår några konstanter? Hur långt är man från en teori som även inbegriper gravitationen?

I de grundläggande fysikaliska teorierna beskrivs krafter som utbyte av partiklar. Den elektriska kraftverkan sker via utbyte av fotoner, den starka via utbyte av gluoner osv. För att man ska få en förenad teori så måste man införa nya kraftförmedlare som har stora massor. Vid mycket höga temperaturer skulle då alla krafter vara lika starka. Enligt denna teori skulle protonen ha en ändlig livslängd. Många försök har gjorts för att finna protonsönderfall men alla har misslyckats. Teorin i dess nuvarande form måste alltså förkastas.

Läs: Kapitlet "Spekulationer" i boken: "Kvarken och universum" av H-U Bengtsson, G och L Gustafson innehåller en enkel och bra beskrivning av denna teori. Man har idag ingen enhetlig teori som också innefattar gravitationen och det torde återstå mycket arbete innan man har en sådan teori. Studera teoretisk fysik! Det finns mycket spännande kvar att utforska!