Universum-Solen-Planeterna [5029]

Hej! Jag ska skriva ett arbete om olika hot från rymden, och skulle vara tacksam om ni ville svara på mina frågor.

1. Vilka objekt utgör det största hotet mot jorden, asteroider, kometer eller meteoriter? Och hur stort är detta hot?

2. Hur tidigt kan man upptäcka om tex en komet är på väg rakt mot jorden?

3. Hur pass förberedda är vi på att försvara oss jämtemot ett sådant hot? Finns det några försvarsplaner?
/Jennifer Å, Domarhagen, Avesta

1. Meteoriter ska nog betraktas som små asteroider. Hotet från asteroider och kometer är troligen ungefär jämförbara. Kometer brukar ju beskrivas som smutsiga snöbollar. Man tycker kanske att det inte skulle vara så farligt att träffas av en snöboll. Men en snöboll som kommer med 70 km/s är inte att leka med. Varje kilo is har en rörelseenergi som svarar mot flera ton trotyl. Och den exploderar verkligen när den träffar jorden.

2. Även om man upptäcker en komet på mycket stort avstånd, hjälper det inte så mycket. En kometbana styrs inte bara av gravitationen från solen och planeterna, där finns icke-gravitationella krafter inblandade. När kometen närmar sig solen förgasas den delvis. Gasstrålarna funkar som raketmotorer, och kometen rör sig oberäkneligt. Därför vet vi inte om den kommer träffa jorden förän ganska sent. Det kan röra sig om några veckor. Asteroiders banor kan man beräkna mycket bättre. Problemet är att kanske 99.9% av de farliga asteroiderna är okända för oss. Med dagens teknik skulle det vara möjligt att hitta de flesta, men inga pengar har satsats på detta.

3. Med den tidsskala som gäller har vi inga som helst möjligheter att hindra kollisionen, i varje fall om det gäller en komet. För en asteroid är möjligheterna större. Om banan är känd, kan kollisionen förutsägas många år i förväg. En liten knuff kan då räcka för att få asteroiden att missa. Man kan kanske med raketer omdirigera en liten asteroid så, att den kollidera med den farliga asteroiden.

Nu får vi i alla fall komma ihåg att våldsamma kollisioner är mycket sällsynta. Människan har funnits i 200000 år, och på den tiden har vi inte blivit utrotade. För 65 miljoner år sedan kolliderade jorden med en stor himlakropp, som slog upp en 150 km krater i mellanamerika. Det antas vara orsaken till att dinosaurerna och många andra djurgrupper dog ut.

Tänk efter: Är det säkert att vi hade funnits om inte den där smällen inträffat för 65 miljoner år sedan?

Nyckelord: komet [14];