Universum-Solen-Planeterna [4953]

#Vem var det som kom på alla namnen till alla planeterna? #Har man varit utanför solsystemet någon gång? #Har alla stjärnor planeter kring sig? #Varför trodde man att det fanns liv på Mars och inte på någon annan planet?
/Ann-Christine L, Renforsskolan, Åmsele

De fem ljusstarkaste planeterna har varit kända sedan urminnes tider, och är uppkallade efter gudar i den romerska mytologin. De övriga planeterna uppkallades efter andra romerska gudar när de upptäcktes.

Det är inte lätt att säga var solsystemet slutar, Oorts kometmoln sträcker sig väldigt långt ut. Två Pioneersonder (länk 1 nedan) befinner sig i alla fall långt bortanför Plutos bana.

Många stjärnor har säkert planeter, men täta dubbelstjärnor kan inte ha planeter, det finns inga stabila banor.

För ungefär 100 år sedan tyckte man sig se "kanaler" på Mars. Nu när vi har mycket bättre bilder på Mars, vet vi att man såg fel. Nu har vi tecken på att det funnits flytande vatten på Mars, och att klimatet en gång varit bättre. Så det kanske har funnits liv på Mars. Somliga tror att det fortfarande kan finnas liv långt nere i marken.

Du kan själv plocka hem detaljbilder av Mars från länk 2 nedan.

1 http://www.spacetoday.org/SolSys/ThePioneers.html