Universum-Solen-Planeterna [477]

Spiralgalaxer roterar ju som bekant, men vad är det som gör att rörelsen inte accelererar tills ljusets hastighet uppnås.

Varför är svansarna i spiralgalaxer riktade som de är? Man skulle ju kunna tro att de släpar svansarna efter sig, men istället "skopar" sig en del fram genom rymden. Varför?

Borde inte centripetalkraften göra så att allt inuti galaxerna slungas ut?

Vi börjar med den sista frågan. Genom gravitationen påverkas alla kropparna i galaxen av en kraft som är riktad in mot centrum. Genom att galaxen roterar så kan en stjärna som t ex vår sol hela tiden vara på samma avstånd från galaxens centrum. Solen rör sig runt galaxen på samma sätt som jorden rör sig runt solen. Spiralarmarna är täthetsvågor som utbreder sig genom galaxen. De kan närmast jämföras med ljudvågor.

Försök: Tag en mjuk fjäder t ex en "slinky" och rör den fram och tillbaks så kan du se exempel på täthetsvågor.

Läs: I boken "Perspektiv på Universum" beskrivs strukturen hos spiralgalaxer. I det roterande systemet balanserar gravitationskraften som är riktad inåt den utåtriktade centripetalkraften.

Läs: Slå upp orden ellips och Keplers lagar i en uppslagsbok eller en fysikbok så får Ni de exakta formuleringarna!

Se även NASAs skolsida: Public Outreach, Education, Teaching and Reaching Youth .