Universum-Solen-Planeterna [475]

Jag har stora problem att förstå vad teorin om Big Bang egentligen går ut på! Jag skulle vara ytterst tacksam om ni skulle kunna hjälpa mig att förstå! Förklara gärna också begrepp som the Big Crunch och den kosmiska bakgrundsstålningen!

Teorin om Big Bang beskriver hur universum ständigt utvidgar sig. Vi märker detta genom att galaxerna avlägsnar sig från varandra. Man kan likna universum vid en russinkaka som jäser hela tiden. Russinen (= galaxerna) avlägsnar sig hela tiden från varandra under denna jäsning. Degen svarar i denna analogi mot själva rummet. Om man nu räknar baklänges så kommer man fram till att hela universum var tätt sammanpackad för ca 15 miljarder år sedan. Teorin handlar väldigt mycket om vad som hände under de första minuterna då universum var en het soppa av olika partiklar.

Läs: En bra sammanfattning av teorin finns under uppslagsordet "universum" i Nationalencyklopedin .

Big crunch är "motsatsen" till Big Bang. Om universum innehåller mycket materia så kan expansionen stoppas och utbytas i en sammandragning som slutar i att all materia trycks ihop igen. De flesta tecken tyder på att universum kommer att fortsätta att expandera för all framtid. Bakgrundsstrålningen består av elektromagnetisk strålning som fyller hela rymden. Den har samma spektrala fördelning som svartkroppsstrålning från en kropp med temperaturen 2,7 K. Denna strålning härrör från det unga universum. Då universum var ca 100 000 år gammalt så bildades det neutrala atomer av laddade partiklar. Då blev fotongasen fri. Sedan dess har den expanderat och svalnat.