Universum-Solen-Planeterna [4505]

1. Då en stor stjärnas protoner och elektroner "trycks ihop" vid kollapsen och bildar neutroner, hur påverkas atomens partiklar och/eller elementarpartiklar när massan hos en supermassiv stjärna bildar en singularitet?

2. Har en singularitet dimensioner som bredd, höjd och längd (och ev. tid), eller är en sådan endimensionell (hur nu det skulle ske)?
/David N, Widesel, Elvsbun

1. Det du i första hand beskriver här är hur en neutronstjärna bildas vid en supernovaexplosion. Då är inte någon singularitet inblandad.

2. Vi ska nog använda svart hål i stället för singularitet (som egentligen är ett matematiskt begrepp). Ett svart hål har massa och rörelsemängdsmoment. Det senare innebär att ett svart hål kan snurra. Möjligen kan det också ha elektrisk laddning, men den spelar knappast någon roll eftersom den snabbt blir neutraliserad. Ur massan kan vi räkna ut Schwarzschildradien, som definierar eventhorisonten, eller gränsen utan återvändo. Det som kommer innanför försvinner från vårt universum. Ett svart hål har ingen tid, från vårt universum sett.