Ljud-Ljus-Vågor [4276]

Hur kan ljuset vars hastighet är konstant uppvisa dopplereffekt? Ljus som "segar" sig ut från ett gravitationsfällt rödförskjuts, medan ljus som "ramlar" in i ett, blåförskjuts (rätta mig ifall jag fattat fel ). Har de båda olika ljusstrålarna olika hastighet?, vilken annan energi än rörelseenergi skulle annars vara större hos det "infallande", blåförskjutna ljusknippet än hos det som "segar" sig ut? Tack på förhand / Pär
/Pär F, Berzan, linköping

Einsteins antagande är att ljushastigheten är konstant i vacuum, oberoende av hur man rör sig. Einsteins storhet var att han drog de strikta konsekvenserna av detta ganska egendomliga antagande. Det ledde till den speciella relativitetsteorin. Där är det inga problem med dopplereffekten.

Man kan också förklara det med att klockan ser ut att gå långsammare i ett system med rödförskjutning. Du kan tänka dig ljusvågorna som klockpulser.

Ska man diskutera röd- och blåförskjutning i gravitationsfält får man blanda in den allmänna relativitetsteorin, som ju är en gravitationsteori.