Kraft-Rörelse [4264]

Varför bildas det ett "svampmoln" när man spränger en atombomb? Det ser ju så väldigt speciellt ut. Jag tror molnet över en vulkan som får utbrott ser likadant ut - finns det något samband?
/Leif E, Karlberg, Karlskoga

Jo, det finns ett samband. I den undre delen av atmosfären (troposfären) sjunker temperaturen med ökande höjd. Vid ett visst gränsskikt (tropopausen) ändras detta och temperaturen blir tämligen konstant, trots att trycket minskar med ökande höjd. Detta är stratosfären. Luften skiktar sig stabilt. När svampmolnet nått denna nivå, möter det luft som är varmare och kan inte stiga mera. Det breder ut sig åt sidorna. Svampens "hatt" uppstår.

Ett närbesläktat fenomen kan man se vid värmeåskväder. Det börjar som ett bulligt cumulusmoln. När detta nått en viss höjd, breder det ut sig åt sidorna, och vi får ett städmoln, se länk 1. Förklaringen är densamma.

Tillägg 23/8/2010 (lpe):

De klassiska svampmolnet med mycket material i form av partiklar uppkommer bara vid en kärnexplosion nära markytan. Explosionen hettar upp luften och den varma luften stiger som en pelare och drar med sig damm. Det mesta materialet kommer från markytan, men molnet innehåller även radioaktivt material som kan spridas och falla ned i vindriktningen. Se vidare Mushroom_cloud#Nuclear_mushroom_clouds .

Nyckelord: kärnvapen [16];