Blandat [3942]

Jag läste på SSI:s hemsida att de delat ut jodtabletter till folk som bodde nära kärnkraftsverk. Min fysiklärare sa att jodtabletter visst skulle skydda lite mot strålning, men han visste inte varför. Alltså, varför skyddar jodtabletter mot strålning?
/Maja E, Stenebergsskolan, Gävle

Jod är ett livsviktigt spårämne. I en vuxen människa finns 25 mg jod, varav hälften i ett litet organ, sköldkörteln. Det rekommenderade dagliga intaget är 0.15 mg. Den mesta joden får vi i oss genom att hushållssaltet är jodberikat (50 mg/kg).

Jod är ett lättflyktigt ämne, så vid en reaktorolycka är det stor risk att joden kommer ut. Så skedde vid Tjernobylolyckan. I stort sett all jod som fanns i reaktorn kom ut. Bland jodisotoperna är det framför allt 131I, som är farlig. Den har ungefär en veckas halveringstid, så efter några månader är faran över, men det är viktigt att man skyddar sig den första tiden. Man kan säga att genom att ta en jodtablett mättar man kroppens jodbehov med icke-radioaktivt jod. Upptaget av 131I minskar kraftigt.

Vid Tjernobylolyckan försummade man i stor utsträckning att dela ut jodtabletter. En otäck konsekvens av olyckan är en starkt ökad frekvens av sköldkörtelcancer, speciellt hos barn.

Nyckelord: strålning, faror med [26];