Universum-Solen-Planeterna [3810]

Angående universums utvidgning så har jag studerat och tagit till mitt hjärta modellen av en ballong som blåses upp, där den tvådimensionella ytan utvidgar sig i en tredimensionell omgivning i analogi med att det tredimensionella rumsuniversum utvidgar sig i en fyrdimensionell omgivande struktur, alltmedan masspartiklarna behåller sin rumsliga storlek. När vi kom in på detta som ett sidospår då vi i klassen diskuterade relativitet, var det en elev som undrade om man inte lika gärna kunde betrakta det som att universum hade sin konstanta rumsliga utsträckning och det i själva verket var galaxerna och deras innehåll som minskade i storlek, relativt universum. Jag kunde inte hitta något fel i hans resonemang, under förutsättning att naturlagarna kontinuerligt modifieras efter den nya storleken. Alla effekter kring universums utvidgning (och även kring Big Bang) torde bli samma enligt denna modell. Eller var finns fallgropen?
/Fredrik M, Polhemsgymnasiet, Göteborg

Man få komma ihåg att en fysikalisk teori (eller modell) aldrig ger sig ut för innehålla sanningar. Modellen beskriver verkligheten, bättre eller sämre. Det är till exempel en missuppfattning att säga att Newton hade fel och Einstein hade rätt. NASA använder Newtons mekanik och gravitationsteori för sina rymdsonder.

Visst kan man ställa upp en modell som du beskriver, men den kan avvisas enligt en princip, som formulerades reda på 1300-talet.

Ockhams rakkniv innebär att man bör inte anta existensen av flera ting eller företeelser än nödvändigt för att förstå eller förklara de ifrågavarande - konkreta iakttagna - fenomenen. Det vill säga: ju enklare desto bättre! (se Ockhams_rakkniv )

Det har gjorts många undersökningar om naturkonstanterna ändras med tiden. Ingen har funnit något tecken på detta.

Den här "förminskningsmodellen" ger ingen förklaring till tidsutvecklingen. För 10000 miljoner år sedan var kvasarer vanliga, nu finns knappast några. Inte heller 3-gradersstrålningen går att begripa.

Men det är jättekul att ni funderar på dessa saker. Och att ifrågasätta är mycket viktigt!