Universum-Solen-Planeterna [3747]

Hur många ringar har Saturnus och vad består ringarna av?

hej! jag skulle vilja fråga om ni kan svara på min fråga den är: hur många ringar har saturnus runt sig??? och jag har en till: varför har saturnus ringarna om sig egentligen? tack på förhand!
/Sandra L, kastanjeskolan, tomelilla

Sedan gammalt räknar man med 6 ringar med beteckningarna A,B,C,D,E och F. Men så enkelt är det inte, vilket framgår av Voyager-sondernas fantastiska detaljbilder. Titta på bilden nedan (från NASA). Hur många ringar ser du? Man har förstärkt kontrasten med dator. Om du vill se fler bilder av Saturnus ringar kan du klicka här: Voyager Images of Saturn's Rings .

Ringarna består mest av is (snöbollar) och lite grus. De antas vara resterna av en kometkärna som kommit för nära Saturnus. Den mycket komplicerade ringstrukturen har sitt ursprung i tyngdkraften från Saturnus många månar. Man kan nog säga att vi inte begriper det helt. En sak är säker, dessa ringar hade inte Saturnus från början. De är ganska kortlivade, astronomiskt sett.

Ringarna bildas alltså när ett större objekt (satellit eller kometkärna) bryts sönder av planetens tyngdkraft (kommer innanför den s.k. roche-gränsen Roche_Limit ) och sprids ut i en skiva runt planeten. Innanför roche-gränsen tillåter inte gravitationen att partiklarna återsamlas till större objekt. Planetringar har ändå, som sagt, relativt kort livslängd eftersom partiklarna kolliderar och faller ner på planeten.

Alla jätteplanererna har ringar, men inte så pampiga som Saturnus.

Nyckelord: Saturnus´ ringar [6];