Materiens innersta-Atomer-Kärnor [3489]

Hej jag heter Karin i Klass 5d. Jo, jag har fått en uppgift att ställa två frågor och dom lyder så här: Hur vet man hur en atom ser ut och hur vet man att det får plats 10.000.000 atomer på en millimeter? Det vore kul om du/ni kunde svara på min fråga. Med vänliga hälsningar Karin Lundqvist
/Karin L, Bergavokskolan, Kalmar

Avståndet mellan atomerna i en kristall kan man mäta med röntgenstrålning. Man mäter då i vilka vinklar röntgenstrålning av känd våglängd sprids. Man utnyttjar ett fenomen som kallas interferens. Slå gärna på Braggs lag i Nationalencyklopedin . Där finns en bra bild och en bra beskrivning.

Hur ser en atom ut? Ja egentligen "ser den inte ut" alls. Den är för liten i förhållande till ljusets våglängd. De minsta saker vi kan se (med mikroskop) är ungefär en halv ljusvåglängd. Sedan är det en annan sak att atomen har en inre struktur. Hur den är, och hur man kommit fram till detta, blir för omfattande att svara på här. Det finns att läsa om i böcker och uppslagsverk.

Räkna ut: Man lägger atomer i en rad. Hur många atomer går det åt för att den raden ska bli 1 mm lång?

56 g järn (1 gramatom) innehåller 6 * 1023 atomer (Avogadros tal). Järnets densitet är 7900 kg/m3, eller 7.9 g/cm3. Volymen av 56 g järn blir då 56/7.9 = 7.08 cm3. Gör vi en kub av det, blir kubens sida 7.081/3 = 1.9 cm eller 19 mm. Antalet atomer längs en sådan sida blir ( 6 * 1023 ) 1/3 = 84.000.000. På en mm går det alltså 84.000.000 / 19 = 4.400.000 atomer. Detta är en ungefärlig beräkning. Ska man göra det mera precist, får man ta hänsyn till kristallstruktur och annat. Vi har räknat på järn. För andra ämnen blir resultatet ungefär detsamma. Hur kom då röntgenstrålningen in? Jo, den användes när man bestämde Avogadros tal.

Nyckelord: Avogadros tal [3];