Kraft-Rörelse [3465]

Det finns ju två förklaringar på gravitationen, Einstein och Newton. Man räknar ofta med Newtons räkneregler i skolan innebär det att det är hans teori som är allmänt accepterad eller är det så att Einsteins formel är den rätta men den är så svår att räkna med.
/David S, Åbo Akademi, Åbo Finland

Man kan säga att Newtons gravitationsteori är en mycket god approximation av Einsteins teori, så länge vi inte har extremt starka gravitationsfält, eller kräver extremt hög noggrannhet. Det är inte bara i skolorna som man räknar med Newtons teori. Det gör också rymdfolket som skickar sonder till Mars. Det här är ett bra exempel på att man inte i fysiken ska tala om "rätt" eller "fel" teori, utan snarare om modeller, som är mer eller mindre användbara i olika sammanhang. Sedan är det så, att Einsteins gravitationsteori (allmäna relativitetsteorin) är mycket svårare att räkna med, så den använder man bara när det verkligen är nödvändigt.

Rymdfolket måste ta hänsyn till den speciella relativitetsteorin, men det är ju inte någon gravitationsteori. För extremt precisionskänsliga tillämpningar, t.ex. GPS, måste man ta hänsin även till den generella gravitationsteorin, se fråga 14685 nedan.

Nyckelord: Newtons gravitationslag [12];