Blandat [3350]

Hej! Min fysiklärare säger att när t.ex en buss börjar rulla hastigt och man "rycker till", "står kvar på den plats där man var från början fast bussen rör sig" så att man faller (eller nästan), då är det för att ingenting i universum egentligen vill förändras, allt vill vara kvar som det är. Men termodynamikens andra huvudsats säger väl att allting "går mot kaos", att allt "blandar sig", tills det inte går mer. Hur går det ihop? Hur kan universum dels vilja "röra ihop sig" så mycket som möjligt, och dels inte vilja förändra någonting. Om allting går mot kaos innebär ju det förändring, eller??
/Karin F, Nya Påvelund, Göteborg

Termodynamikens andra huvudsats säger att entropin (oordningen) ökar i ett slutet system. Det vill säga att det lokalt är fullt tillåtet att bryta mot denna sats. Livet på jorden är ett bra exempel på det. När atomerna hamnar i en levande organism får de en högre grad av ordning än de hade innan. Entropin har minskat. Men en levande organism är inte ett slutet system. Livet på jorden är helt beroende av energitillförsel utifrån, framför allt från soljuset. Ska vi blanda in solen också blir det inte så lätt att resonera. Denna huvudsats är ett så kallat axiom. Det betyder att den inte går att bevisa. Det finns kosmologer som tror att denna huvudsats bara gäller under vår epok av universums historia, att entropin mycket väl kan tänkas minska i en annan epok.

Fysikens "lagar" ska inte uppfattas som absoluta regler som allting blint måste följa, utan snarare som modeller som beskriver naturens uppförande. Då passar olika modeller mer eller mindre bra i olika sammanhang. Termodynamiken är inte särskilt bra på att beskriva vad som händer när en buss startar. Fundera vidare! Det finns mycket att grunna över!