Universum-Solen-Planeterna [3005]

Vi har några frågor angående universums utvidgning. 1. Hur kan något som kallas oändligt och är utan mittpunkt utvidgas? 2. Hur räknades den kosmologiska konstanten ut? 3. Är Big crunch teorin helt förkastad, hur stark har den varit? 4. Ungefär med vilken hastighet utvidgar sig universum? 5. Hur säkra är de att teorin om universums utvidgning stämmer, sättet att mäta super novor? 6. Finns det några utarbetade teorier om att det finns andra universum? 7. Bär universum skapades och började det utvidgas snabare än ljuset. Det sägs att så mycket energi inte finns, kan det vara möjligt att den energin funnits men sedan omvandlats till materia? 8. Hur kan materia bildats ur "ingenting"?
/Emilia B, Porthälla Gymnasium, Sävedalen

Vi ska börja med den kosmologiska konstanten, som vi tydligen inte tagit upp tidigare. Einstein var tidigt klar över att fältekvationerna i den allmänna relativitetsteorin inte tillåter ett statiskt (oföränderligt) universum. Expansionen av universum var inte upptäckt då. Därför införde han 1917 en ny term i en av ekvationerna, den kosmologoska konstanten (brukar betecknas med l). Fenomenet skulle motverka gravitationen på stora avstånd. När sedan expansionen upptäcktes, tyckte Einstein att han hade gjort en dundertabbe med den där konstanten. Nu har man på senare år fått fram data, som tyder på att universums expansion accelererar. I det sammanhanget har den kosmologiska konstanten blivit aktuell igen. Se svaret på fråga nedan.

I övrigt hittar du nog svaren i denna databas. Sök till exempel på Big Bang och Big Crunch och Hubblekonstanten och supernovor och andra universa.

Är du inte nöjd med vad du hittar, är du välkommen åter!