Materiens innersta-Atomer-Kärnor [2984]

Ursäkta min entusiasm! Sker en annihilation direkt efter en parbildning? eller har jag missförstått det. Ifall det är så. Är det då en parbildning som sker när en positron träffar kroppen?
/David L, Elinebergsskolan, Helsingborg

Det är väl trevligt med entusiam !

Ett exempel:

En högenergetisk proton från kosmiska strålningen träffar en kvävekärna högt uppe i atmosfären. Då bildas en massa olika kortlivade partiklar, som i huvudsak sönderfaller till pi-mesoner. Den neutrala pi-mesonen är kortlivad, och sönderfaller till två gammakvanta (fotoner). Dessa fotoner kan i närheten av en atomkärna (som tar hand om en del av rörelsemängden), producera positron-elektron par. En del av energin går åt till partiklarnas vilomassa, resten blir rörelseenergi. Positronen har i allmänhet ganska hög energi, och annihilationen sker i de flesta fall först sedan den bromsats in. Annihilationen sker alltså inte direkt efter parbildningen. Ur mänsklig synpunkt är det kanske direkt, det kan röra sig om en miljondels sekund, men det är en mycket lång tid i atomernas värld.

Tilläggas kan att beskrivningen ovan om vad som händer med kosmiska strålningen i atmosfären är något förenklad. Slå på kosmisk strålning i Nationalencyklopedin ! I The ABC's of Nuclear Science finns också intressant information.