Kraft-Rörelse [2944]

Jag har lite problem med att förstå varför elektroner rör sig mot plus i en sluten krets. Låt mig illustrera i ett exempel. Antag att vi har ett glasrör som det inte finns någonting i, dvs det är vakuum i glasröret. I ena änden finns en pluspol och i den andra finns det en minuspol. En övernaturlig kraft har krympt mig till en neutrons storlek och placerat mig på minuspolen. I handen har jag en elektron. Elektronen är tung så jag släpper den och den faller mot minus. Vips så får tillbaka min naturliga storlek. I handen har jag nu stor sten den är tung så jag släpper den och den faller ner till marken. Det gör den pga gravitationskraften som inte egentligen är en kraft utan är en krökning i rum-tiden. Det är alltså krökningen i rummet som får stenen att falla mot marken. Vad är det för kraft som får elektroner att "falla" från minus till plus? Är detta också pga krökningar i rummet? HÖGAKTNINGSFULLT, Joel Wikström
/Joel W, VASASKOLAN, GÄvle

Det här handlar om skillnader och likheter mellan elektriska fält och gravitationsfält. Det har vi tagit upp tidigare. Det är i den allmäna relativitetsteorin man talar om krökta rum. När det gäller vardagsfysik är det onödigt att tänka på detta vis.