Kraft-Rörelse [293]

Varför är det lättare att hålla balansen på en cykel som rullar än på en cykel som står still?
/

Detta är en mycket trevlig fråga, som det är svårt att ge ett enkelt och fullständigt svar på.

Man kan göra några experiment. För det första kan man släppa en stillastående cykel. Sedan kan man ge cykeln fart och se hur den rullar innan den faller. När cykeln rullar så kan den undvika att falla genom att den börjar svänga åt det håll som den lutar. Detta beror på framgaffelns konstruktion. Om man lutar en cykel så styr den automatiskt åt samma håll. Detta kan man se genom att leda cykeln genom att hålla den i sadeln. Det är då lätt att styra den enbart genom att luta cykeln. När man cyklar vanligt så balanserar man förmodligen genom en kombination av kroppsrörelser och korrektioner med styret.

Man kan även studera vad som händer när man cyklar riktigt långsamt. För att balansera vid låga hastigheter så styr man mycket mer.

Det finns en utbredd uppfattning att hjulen fungerar som ett gyro och stabiliserar cykeln. Denna effekt är för liten för att påverka cykelns stabilitet nämnbart vid låga hastigheter.

Enkelt uttryckt alltså: På en stillastående cyckel måste man balansera genom att flytta tyngdpunkten genom att röra överkroppen - som om man gick på lina. Om cykeln rör sig framåt kan man balansera med små rörelser av styret. Detta går lätt och automatiskt när man väl lärt sig cykla.
/Gunnar O/lpe