Materiens innersta-Atomer-Kärnor [2872]

I isotoper finns det olika antal neutroner, inte sant. Det är ju samma antal protoner men varför blir det olika antal neutroner? Var kommer de ifrån? Tack på förhand MVH Arvid och Andreas
/Arvid och Andreas J, Furulidskolan, Aneby

Ordet isotop betyder samma plats, alltså samma plats i det periodiska systemet, WebElements . Ett grundämnes kemiska egenskaper bestäms av antalet elektroner i den neutrala atomen, som i sin tur är lika med antalet protoner. Atomer med lika antal protoner, men med olika antal neutroner, hamnar på samma plats i det periodiska systemet, de har samma kemiska egenskaper. Exempelvis tenn har 10 stabila isotoper, vilket är ovanligt många. Det beror på att antalet protoner är 50, vilket är ett så kallat magiskt tal. Det innebär att kärnan är ovanligt stabil.

I de processer där grundämnena producerades i jättestjärnor och supernovor bildades alla sorters kärnor, både stabila och instabila. De senare har därefter sönderfallit till stabila (utom några långlivade, som uran). Intressant är, att alla stabila kärnor finns i naturen, ingen saknas.