Universum-Solen-Planeterna [2717]

Jag fick just ett nyhetsbrev från NASA där de nämnde så kallade hypernovas, de skulle vara en teoretisk variant av en supernova, De skulle tydligen kunna vara upphovet till "gamma bursts" i universum jag har aldrig hört talas om denna variant och undrar vad det speciella med den är och hur den skulle uppkomma. tack
/Daniel K, st:mikaelsskolan, mora

Termen hypernova har använts om några observerade explosiva händelser.

En var en så kallad "gamma ray burst" och registrerades av satelliter den 14 december 1997. Det var en kraftig puls av högenergetisk elektromagnetisk strålning (gammastrålning). Senare lyckades man identifiera källan med optiska teleskop och bestämma avståndet. Det visade sig vara ofantligt, 12000 miljoner ljusår, nästan vid randen av det synliga universum. Energimängden som frigjordes vid den smällen, var kanske 100 gånger mer än en "vanlig" supernova. Här kan du läsa mer: Gamma-Ray Burst Makes Quite a Bang .

En annan "hypernova" inträffade i en galax som ligger betydligt närmre 140 miljoner ljusår. Den var speciellt stark i radioområdet. Totala energin beräknas till 10 gånger en vanlig supernova. Här kan du läsa mer: When stars go hyper .

Man har också påträffat ett antal supernovarester (gasmoln), där rorelseenergin är 10 - 100 gånger av vad som utvecklas i en "normal" supernova.

Det råder ingen enighhet om vad som ligger bakom dessa fenomen, men kanske har de alla samband med så kallade "Gamma Ray Bursts": New Insights from Observations of Mysterious Gamma-Ray Burst . Det är intensiva utbrott av gammastrålning, som varar några sekunder eller minuter. På senare år har man fått klart för sig, att de flesta kommer från avlägsna delar av universum. De har en energiutveckling som är jämförbar med hypernovors. Det har föreslagits att det kan röra sig om två neutronstjärnor som smälter samman och bildar ett svart hål. Detta är ett hett forskningsområde och vi kan räkna med spännande resultat de närmsta åren.

Nyckelord: gamma ray burst [2]; supernova [13];