Universum-Solen-Planeterna [2480]

Hur vet man att meteoriten som hittades på antarktis var från mars? Varför finns det inte något liv på mars nu? Hur långtid räknar man med att det kan ta innan människan kan ta de första stegen på mars?
/Alexandra T, Norra Högstadiet, Västervik

Det är inte en, utan ungefär 15 meteoriter, som man tror kommer från Mars. De har en ålder som ligger i intervallet 0.8 - 1.3 miljarder år. Månytan är mycket äldre, minst 3 miljarder år. Asteroiderna, som är källa till de flesta andra meteoriter, är ännu äldre, 4.5 miljarder år. Kemiska sammansättningen skiljer sig från andra meteoriter, men den stämmer bra med vad vi vet om Mars. Bland annat är järnets oxidationstal högt. Mars är ju röd, och det beror på samma färgämne som finns i Falu rödfärg (Fe2O3). Det bästa beviset är att man har kunnat analysera gasbubblor inneslutna i meteoriten, och sammansättningen stämmer med sammansättningen i Mars' atmosfär. Vi kan inte bevisa att de kommer från Mars, men det mesta tyder på det.

Man har inte hittat något liv på Mars, men det kan finnas på platser där vi inte har tittat, till exempel långt ner i marken.

Svårt att svara på, men inte inom 10 år i alla fall. Troligare kanske om 25 år.

Läs Astronomisk Tidskrift Nr 3, 1996, sidan 9.