Universum-Solen-Planeterna [244]

Jag skulle vilja veta så mycket som möjligt om svarta hål i rymden, och få information som ungefär matchar våran nivå eller lite högre. Då skulle jag bl a vilja få reda på:
1. Vad är ett svart hål?
2. Hur bildas ett svart hål?
3. Vad består ett svart hål av?
4. Hur stort är ett svart hål?
Och lite extra till p g a mitt stora intresse!

Det är väldigt roligt att Du är intresserad av dessa fantasieggande monster. Det finns några frågor och svar på svarssidan för gymnasiet om svarta hål som Du kan läsa när Du läst detta svaret. Här ska jag försöka att förklara så enkelt som möjligt!

1. Ett svart hål kan man säga är när en stor mängd materia är sammanpressat till ett litet klot utan radie. Tyngdkraften blir då så stor att allt som finns i närheten av det svarta hålet sugs in i detta. Runt det svarta hålet finns en tänkt yta som är sådan att allt innanför denna yta sugs in i hålet. Denna yta kallas för händelsehorisonten. Man kan likna det svarta hålet vid en jättestark dammsugare som suger åt sig allt som kommer i dess närhet.

2. Ett svart hål bildas när en tung stjärna dör. Då trycks stjärnan ihop och vid en viss radie blir tyngdkraften starkare än alla andra krafter och då kan inget hålla emot utan stjärnan kollapsar in i mitten.

3. Man kan enklast säga att hålet består enbart av massa.

4. Storleken på ett svart hål mäts i händelsehorisontens radie. För ett "litet" svart hål med en massa som är 10 solmassor är radien ca 50 km.

Det är ingen som vet om det verkligen finns svarta hål eftersom de är väldigt svåra att se men de flesta fysiker är nog ganska säkra på att det finns många svarta hål i universum. Det är mycket troligt att det finns ett jättelikt svart hål mitt i vår galax som "glufsar" i sig stjärnor och annan materia som råkar komma för nära.