Universum-Solen-Planeterna [242]

Jag har fått i uppgift om att skriva om novor och supernovor. Detta arbete ska redovisas muntligt så jag skulle vara tacksam om jag kunde få lite information om dessa fenomen. Det jag har störst problem med att förstå är hur dragningskrafterna påverkar varandra dvs dom som gör att stjärnan drar sig ut och in och som till slut kommer ur balans och bidrar till en nova.

Det var ett trevligt arbete du fått och intressanta frågor du ställer. Jag ska försöka att kortfattat besvara alla frågor men du måste nog komplettera mitt svar med att läsa i någon populär astronomibok. Leta i biblioteket så hittar du säkert flera böcker med vackra bilder i.

En stjärna lever ofta ett stillsamt liv i flera miljarder år för att dö i en våldsam explosion och bildar då en supernova. Din fråga om dragningskrafterna: När stjärnan lever är det balans mellan tyngdkraften och trycket inne i stjärnan. Tyngdkraften vill dra ihop stjärnan medan förbränningen av kärnbränslet gör att det bildas ett tryck inne i stjärnan. När bränslet är utbränt försvinner plötsligt trycket i stjärnan och stjärnmaterien trycks ihop av tyngdkraften. Då kan det ske nya snabba reaktioner som utvecklar energi som gör att en del av stjärnans materia slungas ut, vi har fått en supernova.

Läs vidare i astronomiböckerna och lycka till med Ditt föredrag!