Universum-Solen-Planeterna [21402]

Jag funderade lite pa planeternas position i stjarnhimlen sett fran Jorden. Ar de i rorelse och flyttar pa sig relativt var stjarnhimmel sa att man kan se planeter i olika positioner over hela himlen (tex nord,himmelsekvatorn, syd riktning) eller befinner de sig alltid vid nastan samma position i stjarnhimlen under en langre observationsperiod? Och varfor ar det sa ? Hur skiljer sig planeter fran stjarnor i det avseendet?
/Niklas J

Alla 8 huvudplaneter ligger i ett band på himlen sett från jorden. Detta band, ekliptikan, är projektionen av jordens bana på himlavalvet.

Ekliptikan är den tänkta bana på himlen som solen verkar flytta sig utmed under året.

Det är egentligen jordens bana runt solen som orsakar ändringen i solens skenbara riktning. Ekliptikan lutar från himmelsekvatorn med 23,4 grader. De två punkterna där ekliptikan korsar himmelsekvatorn är kända som dagjämningspunkterna.

Eftersom vårt solsystem är relativt platt är planeternas banor också nära ekliptikans plan. Dessutom ligger zodiakens stjärnbilder längs ekliptikan... (Ekliptikan )

Varför är alla planeter samlade nära ett och samma band, ekliptikan? Det har att göra med hur solsystemet bildades genom att ett gas/stoftmoln komprimerades av gravitationen. Detta moln hade sannolikt ett rörelsemängdsmoment (se fråga 12527 ). Allteftersom molnet komprimeras måste dess rotationshastighet öka för att rörelsemängdsmomentet skall vara konstant. Med ökande rotationshastighet bildas en skiva av gas och stoft, ur vilken planeterna bildas, se nedanstående figur. Det är alltså eftersom planeterna bildats från en skiva som de alla (undantaget några småplaneter) roterar kring solen i nästan samma plan.

Stjärnorna är så avlägsna att de ur vår synpunkt kan betraktas som stationära.

Se även 17441 för mer om solsystemets bildande.

Nyckelord: solsystemet [8]; solsystemets bildande [12];