Kraft-Rörelse [21031]

Hej! Gravitationsvågor är ju nu, 2019, observerade några gånger. Tydligen är de observerade svängningarna i rummet med en amplitud på bråkdelar av en protons storlek. Närmare källan är amplituden större. Om man hade varit på ett avstånd från källan där amplituden var exempelvis en meter, vad hade då hänt? Hade jorden då våldsamt skakat fram och tillbaka en meter på bråkdelar av en sekund? Skakar världar, stjärnor och planeter, helt enkelt sönder på tillräckligt små avstånd? Om jag fattat rätt var den första observationen av två svarta hål som sammansmälte av två sådana med massor på ungefär 30 solmassor. På vilket avstånd från händelsen hade man med sina sinnen kunnat känna detta?

Med vänliga hälsningar Lasse
/Lasse J, Göteborg

I länk 1 finns lite bra funderingar om detta.

För det första så avtar energin som observeras med kvadraten på avståndet, dvs 1/r2. Amplituden (i meter), som är det som observeras med LIGO (se fråga 20117 ), avtar emellertid som 1/r. Avståndet till denna första observerade sammansmältning av två svarta hål uppskattades till 1.3 Gly (1.3 miljarder ljusår).

Om händelsen inträffat på avståndet 1.3 ly (närmare än den närmaste stjärnan, solen undantagen) hade den observerade amplituden varit 109 gånger större är den observerade 10-21 dvs 10-12. Med armlängden 4000 m hos LIGO motsvarar detta 4 nm.

Effekten är alltså mycket liten även på något ljusårs avstånd. Jorden skulle knappast kastas ut ur sin bana eller utsättas för mycket stora tidvattenkrafter. Så inte ens på mycket mindre avstånd behöver man oroa sig för gravitationsvågorna. Dessutom är sammansmältande svarta hål mycket ovanliga.

Nyckelord: gravitationsvågor [19]; svart hål [51];

1 https://www.forbes.com/sites/briankoberlein/2016/02/13/could-gravitational-waves-ever-be-strong-enough-to-feel/#5ed729d5b02f