Universum-Solen-Planeterna [210]

Hur räknar man ut omloppstiden för en komet som man inte iakttagit förut, dvs de som har en omloppstid på flera tusen år? När det gäller Hale-Bopp finns det flera olika uppgifter (3 000 - 4000 år).

Man vet att kometerna rör sig i ellipsformade banor som är mycket utdragna. Solen ligger i en av de så kallade brännpunkterna. Genom att göra mätningar på kometens läge vid några olika tidpunkter kan man bestämma bankurvans form. Sedan är det lätt att räkna ut omloppstiden. Newton angav en metod att bestämma en komets bana ur tre observationer i sin bok "Naturvetenskapens matematiska principer" som utkom år 1686. Naturligtvis blir felet vid beräkningarna rätt stora om omloppstiden är stor eftersom kometen tillbringar sin mesta tid när den är som längst bort från solen.

Läs vidare: Ni har väl sett vår kometsida med länkar till faktasidor om kometen. Slå upp orden ellips och Keplers lagar i en uppslagsbok. Om ni vill gå till källan så kan ni läsa i Newtons tredje del av "Naturvetenskapens matematiska principer" på sid 98 i den svenska översättningen. (Den finns nyutgiven så biblioteken kan säkert få fram den.) En del av de geometriska resonemangen som Newton för är ganska invecklade men texten är ändå intressant att läsa.