Universum-Solen-Planeterna [20988]

Hej. Jag skrivet ett gymnasiearbete om hur man upptäcker exoplaneter och har kört in i ett problem. Flera källor säger att rörelsemängden för stjärnan i omlopp kring barycentrum är densamma som rörelsemängden för planeten i dess omlopp kring barycentrum, MV=mv. Det enda som jag har hittat kring detta är en referens till "konservation av rörelsemängd".

Det känns dock intuitivt att deras rörelsemängder ska ta ut varandra då systemet, utan någon påverkan från utsida kroppar, har en konstant hastighet. Trots att det känns intuitivt har jag det mycket svårt att förklara och förstå detta på en djupare nivå. En förklaring för detta eller en knuff i rätt riktning skulle djupt uppskattas.
/Viktor G, Alléskolan, Hallsberg

Totala rörelsemängden för stjärna/planet är naturligtvis konstant. Observera att rörelsemängden är en vektor och den varierar i längd och riktning med objektens rörelse. Rörelsemängden är emellertid inte så intressant.

Det du mäter (se Binary_mass_function ) är amplituden hos doppleförskjutningen K och perioden P (se figur nedan från Wikipedia).

Från K och P kan du sedan med Keplers tredje lag (se fråga 12644 ) räkna ut planetens massa om du gör antagande om banans lutning och stjärnans massa.

Se även Methods_of_detecting_exoplanets#Radial_velocity .

Nyckelord: exoplaneter [17]; Keplers lagar [14];