Ljud-Ljus-Vågor [20844]

Hej Jag arbetar inom sjukvården där vi använder ett larmsytem från Tunstall. Som personal har vi en slags ficktelefoner (Cobs Accent) till vilka vi får larm från patienter. Jag undrar om den elektrmagnetiska strålning som jag antar att de utstrålar, är den skadlig? Vi har dessa i fickan dagligen.
/Sofia L, Uppsala

Hej Sofia! Vi har i flera svar i frågelådan diskuterat faror med elekromagnetisk strålning, se t.ex. fråga 17720 .

I dag finns det ju massor av apparater som sänder ut radiostrålning eller mikrovågsstrålning - allt från passerkort och lokala nätverk till mikrovågsugnar. Det finns inga tydliga indikationer att strålningen skulle vara skadlig. Anledningen är dels att intensiteten normalt är låg och att energin hos fotonerna inte är tillräcklig för att jonisera atomer. Detta till skillnad från joniserande strålning (se fråga 12842 ) som i större doser har klart skadliga effekter i form av ökad risk för cancer.

Jag kan inte se att det är dokumenterat vilken sorts strålning som används i trygghetslarmen, men det är säkert någon form av icke-joniserande strålning. Påverkan på den som använder larmen är ganska säkert mindre än påverkan från en mobiltelefon, speciellt larmet ligger i fickan.

Icke-joniserande strålning är elektromagnetisk strålning där frekvensen är för låg för att ge upphov till jonisering (dvs som inte alstrar joner när den passerar genom materia). (Icke-joniserande_strålning )

Nyckelord: strålning, faror med [24];

1 http://trygghetslarm.nu/pages/nytt-innovativt-internsystem-fraan-tunstall_135.html

Senaste ändringen i databasen gjordes 2018-12-10 11:04:20.