Ljud-Ljus-Vågor [20670]

Analys av stjärnors absorptionsspektrum görs för att ta reda på vilka ämnen som finns i stjärnans atmosfär. Men hur görs det för att inte jordens egna atmosfär skall påverka resultatet? Ljuset kan ju påverkas här också och hur skiljer man på vilken atmosfär som gjort vad? Eller görs analysen utanför jordens atmosfär?
/Erik I, Gymnasium

Spektroskopi är samlingsnamnet för experimentella metoder för att studera spektra. Vanligen används elektromagnetisk strålning för studera en del av det elektromagnetiska spektrumet och därigenom får kunskap om kemiska koncentrationer och sammansättningar. (Spektroskopi )

Spektroskopi är ett helt avgörande verktyg för astronomiska studier. För stjärnor kan man t.ex. bestämma vilka grundämnen stjärnans atmosfär inneåller, stjärnans yttemperatur och hur den rör sig (rotation, hastighet i synlinjen).

Det är korrekt att ljus som går genom jordens atmosfär påverkas och spektrum innehåller extra absorptionslinjer som kallas telluriska linjer, se telluriska-linjer . Dessa linjer är väl studerade (se länk 1), och man kan relativt väl korrigera för dem (se Telluric_contamination ). Om det observerade objektet rör sig i synlinjen kan objektets linjer vara förskjutna så att man slipper överlappning. De telluriska linjerna är t.o.m. så välkända att man kan använda dem för våglängdskalibrering, se fråga 20197 .

För att undvika att spektra påverkas av jordens atmosfär har man skickat upp ett antal rymdteleskop för olika våglängdsområden, se länk 2. På så sätt blir flera från jorden osynliga våglängdsområden tillgängliga (infrarött, UV, gamma) och man störs inte av absorptionslinjer från jordens atmosfär.

Se även Astronomical_spectroscopy .

1 http://webusers.oact.inaf.it/gca/papers/telluric.pdf