Materiens innersta-Atomer-Kärnor [20194]

Hej! I NyTeknik skriver man om "kvantspinnvätska" och nämner att partiklar i sammanhanget "Grovt sett består av en halv elektron, skapade genom att elektroner splittrats i två delar." Är det sant att elektronen är delbar? Hur delas då dess laddning?

Nej, oroa dig inte Thomas! Elektronen är inte delbar. Det är frågan om vad man kallar kvasipartiklar, som är en kvantmekaniskt fenomen:

Kvasipartiklar används inom fysiken för att beskriva excitationer i stora system. Exempel på kvasipartiklar är hål i halvledare, fononer i kristaller, samt entiteter med fraktionell laddning i fraktionell kvantiserad Halleffekt.

Kvasipartiklar som fononer – som är elementära kollektiva excitationer – bär egenskaper som energi och rörelsemängd. Andra partiklar som hål och elektroner i kristaller har dessutom massa, spinn och laddning. Interaktion med resten av kristallen gör att dessa laddningsbärare har svårare eller lättare att accelereras av ett elektriskt fält. Detta brukar beskrivas med att de har en effektiv massa, skild från den vanliga elektronmassan. (Kvasipartikel )

NyTeknik-artikeln finns under länk 1. Användningsområdet skulle vara mycket kraftfulla kvantdatorer, men detta har många lovat tidigare utan att vi sett något användbart resultat.

Nyckelord: kvantmekanik [30];