Elektricitet-Magnetism [20132]

Hur går strömmen i en plasmakula?

Hej! Jag undrar hur strömmen går i en plasmakula. När man inte håller på den yttre glaskulan, går då strömmen från mittelektroden genom gasen i kulan till yttre glaskulan och vidare till den omgivande luften och sen ner till jord? (det måste väl vara en sluten strömkrets?)

När man håller på yttre glaskulan går då strömmen genom mig och ned till jord? (Strömmen tar ju den lättaste vägen, så därför går väl strömmen till mina fingrar och ner till jord, den omgivande luften leder strömmen sämre än en människa)

Testade även att hålla ett lysrör en bit från plasmakulan, då tändes lysröret. Om jag har förstått rätt så bildar plasmakulan ett varierande magnetfält som inducerar en ström i lysröret. För att det ska bli en sluten krets måste väl denna strömmen fortsätta genom min hand ner till jord.
/Per Å

Ja, när du inte rör kulan går strömmen genom luften och till jord. Då har det ingen betydelse vilken väg strömmen tar inne i kulan. Du får en massa små urladdningar i alla riktningar.

När du rör kulan går den mesta strömmen genom dig till jord eftersom du leder ström bättre än luft. Du består ju till en stor del av vatten med lösta salter.

Lysröret lyser för att starka elektriska fält accelererar elektroner. Dessa kolliderar med gasen i lysröret varvid molekylerna exciteras (får överskottsenergi). När molekylerna går tillbaka till gruntillståndet utsänds ljus.

Se nedanstående video från LTHs julkalender från 2015.

Se även Plasma_globe och länk 1. Lysrör lyser även upp i det starka elektriska fältet nära en högspänningsledning, se fråga 13608 .

LTH-teknologerna Ingrid Odlén, Ina Rehnholm och Johanna Hjalte har genom experiment tagit fram de 24 kortfilmerna i 2015 års julkalender, se länk 2.

Nyckelord: lysrör [10];