Universum-Solen-Planeterna [19860]

Hej, jag undrar ifall det finns en möjlighet till att universum inte är oändligt. Det jag menar är att jag har en idé om ifall universum skulle vara en tredimensionell "hinna" över en fyrdimensionell "hypersfär" som expanderar från sfärens mittpunkt hypersfäreb skulle bara vara för att visuallisera och består egentligen inte av något eftersom att hela universum skulle vara i hinnan som satt över den fiktiva sfären. På så vis så skulle alla stjärnor förflyttas ifrån varandra och inte en central punkt, en effekt som man ser i vårat universum.
/William A, Sven eriksongymnasiet, Borås

Ja, universum kan mycket väl vara ändligt men obegränsat. Det är lättare att föreställa sig detta genom att bortse från en dimension. Universum kan då vara en tvådimensionell klotyta som inte har någon gräns men är uppenbarligen ändlig - man kommer tillbaka till utgångspunkten efter ett varv.

Analogin med universum som en tvådimensionell klotyta illustrerar även att universum inte har har något centrum - alla punkter på klotytan är ekvivalenta. Man skall alltså inte föreställa sig big bang som en explosion i en punkt som kastar ut materia, utan som en expansion av universum självt.

Nyckelord: big bang [37];