Elektricitet-Magnetism [19770]

Hej! Kopplar man in en Aperemeter till en spole och för in en stavmagnet i spolen kommer Aperemeter visa att det har inducerat en ström just den stunden då man för in och ut stavmagneten. Vad är det so, händer egentligen? Varför blir det så? Jag har hört att det har men Lenz lag o göra men jag fattar knappt Lenz lag. kan jag få en tydlig förklaring?

Hej igen! Varför induceras inte ström en flödet (magnetfältet?)i spolen blir konstant? Tacksam för svar!
/Angelica J, Linköping

När magnetfältet i spolen ändras induceras en spänning. Det är helt enkelt så naturen är, något som Faraday upptäckte 1831 (se Faraday's_law_of_induction ). Sedan kan man beskriva fenomentet matematiskt. Detta gjorde Maxwell mycket elegant 1861-65 i sina fyra ekvationer, se Maxwell's_equations .

Lenz lag (se fråga 11791 ) är bara en del av förklaringen. Induktion (se fråga 15153 ) beskrivs av Maxwells andra ekvation, se bilden nedan och fråga 13822 ). Det kan vara svårt att tolka Maxwells mycket vackra ekvationer, men nummer två säger alltså att ett ändrat magnetfält (derivatan skild från noll) skapar ett elektriskt fält. Minustecknet gör fältet riktat mot ändringen, vilket är Lenz lag.

Om B är konstant så är derivatan noll och det inducerade fältet E är noll.

Hoppas det blev lite klarare, men kom ihåg att fysik är en vetenskap som är baserad på experimentella resultat. Sedan använder vi matematik för att beskriva naturlagarna.