Elektricitet-Magnetism [19759]

OM MAN KORSSLUTER ca 5 SEK EN PIPRENSARE MED 3 VOLT VARFÖR FÅR MAN EN STÖT NÄR DEN NUDDAR KINDEN.- LÄTT OBEHAGLIGT PIRR

Eleverna höll på med att testa vad som leder ström.

Då testade en elev att korssluta en piprensare, 2 st seriekopplade 1,5 volts batteri med en lampa. Satte träden mellan de två fästena på lamphållaren. Hade innan testat en tunn aluminiumtråd... Vi Pratade om korsslutning... Risker mm. Tänkte att när han testade piprensaren att det händer inte så mycket mycket grövre tråd. Han hade ju redan testat den tunnast tråden...Men det blev ju uppladdad och pirrade på kinden när man efter några sekunder lyfte bort den och la den mot kinden. Inser att de blir statisk elektriskt på något sätt. Magnetfält bildas ju runt en elektrisk ström. Är det elektronerna från strömkällan i metalltrådarna som förflyttar sig ut i alla små luddiga trådar. Eller är det bara magnetfältete som förflyttar elektronerna i själva luddiga tyg,plasttrådarna. Vet inte är det tyg eller plast i piprensare. Är det tillskott eller underskott på elektroner. Blir ändarna positivt eller negativt laddade Hur mycket krävs det för att detta skulle kunna bli farligt, för obehagligt, brandrisk. Vill kunna förklara för eleverna vad som hände och om det är farligt eller inte
/Karin A, Lidköping

Karin! Jag tycker inte det är en så bra idé att koppla batterier till olika saker och se vad som händer. En kortslutning kan ge en mycket hög ström som orsakar värmeutveckling (i batteriet och den kortslutna komponenten) som kan medföra brandfara eller till och med att batteriet exploderar.

Effektutvecklingen P med spänningen U över resistansen R är

P = U2/R

En piprensare har en ganska tjock ståltråd i innanför den ulliga ytan. Resistansen är mycket nära noll, dvs P kan bli tillräckligt stort för att orsaka skada. Även om resistansen R är noll begränsas strömmen av batteriets inre resistans. Det är denna som ger upphov till uppvärmningen hos batteriet.

Det är just för att undvika kortslutningar man ofta kopplar en säkring i kretsen. En säkring är oftast en tunn tråd som är skyddad så att den inte åstadkommer någon skada om den bränns sönder av en för hög strömstyrka.

Spänningar lägre än c:a 20 V anses som oskadliga eftersom strömmen genom kroppen blir mycket liten om man t.ex. kommer åt båda polerna i ett batteri. Kortslutning kan emellertid orsaka skador och brandfara.

Se även Short_circuit .

Nyckelord: elektrisk ström, skada [6];