Elektricitet-Magnetism [19745]

Hur kan man göra experiment av något slag som har med norrsken att göra?! Helst något man kan göra hemma själv
/Emilia K, Normen, Nykarleby

Emilia!

Engelska Wikipedia säger om norrsken (mer generellt polarsken eftersom det även förekommer vid sydpolen) Aurora :

An aurora is a natural light display in the sky, predominantly seen in the high latitude (Arctic and Antarctic) regions. Auroras are caused by charged particles, mainly electrons and protons, entering the atmosphere from above causing ionisation and excitation of atmospheric constituents, and consequent optical emissions.

De laddade partiklarna kommer från solen och styrs ner i jordens atmosfär av jordens magnetfält. Förekomsten av norrsken är kopplat till solaktiviteten som varierar med en period av 11 år. Kollisioner med atmosfären sker på hög höjd (90-150 km) där lufttrycket är mycket lågt.

Eftersom norrsken skapas av kollisioner mellan högenergetiska partiklar vid mycket lågt tryck är det inte möjligt att på ett relevant sätt simulera processen i labbet. De för norrsken typiska färgerna grönt och rött uppkommer genom ljusutsändning från ganska långlivade nivåer, se fråga 4383 . Detta sönderfall kan endast observeras vid mycket lågt tryck. Vid högre tryck deexciteras nivåerna genom strålningslösa kollisioner. Eftersom det vid lågt tryck finns få atomer per volymsenhet, så behöver man mycket stora volymer, vilket är omöjligt i laboratoriet.

Länk 1 beskriver ett ganska avancerat experiment som simulerar norrskens-ringarna men inte med korrekta färger. Då det involverar både högspänning och vakuum är det knappast något man kan sätta upp hemma.

Jag skulle hellre rekommendera att du försöker se ett riktigt norrsken. För dem som bor norr om polcirkeln är det ganska lätt: mörkt (dvs vinterhalvåret), klart väder, månfritt, mörkeradapterade ögon och hygglig solaktivitet.

För södra delarna av Sverige (och Finland) är norrsken ovanligt. Det syntes emellertid ett ganska bra norrsken i Skåne i mars 2015.

Norrsken sedda från södra Sverige befinner sig vanligen ganska lågt i norr. Detta ställer ytterligare krav på klart väder. Man bör ge sig ut på ett fält med fri sikt mot norr. Speciellt bör man se till att det inte finns någon bebyggelse i nordriktningen (bebyggelse betyder i allmänhet belysning).

Hur vet man om det är ett norrsken? För det första är den kalla gröna färgen typisk (se bilden nedan). De stråk som ofta syns rör sig ganska snabbt (tidskonstant c:a 10 sekunder). I södra Sverige syns oftast bara de översta svaga stråken på bilden.

Länk 2 är en sajt som bevakar solaktiviteten och signalerar för möjliga norrsken. Man kan även beställa ett nyhetsbrev med varningar, vilket kan vara bra för oss i södra Sverige.

Se även norrsken och Polarsken .

Nyckelord: norrsken [7]; jordens magnetfält [22];

1 http://www.scienceinschool.org/2013/issue26/aurorae